Historia szkoły

        • Sztandar szkoły

        • Sztandar szkoły

          Sztandar – weksylium należy do tradycyjnej formy symboli państwowych, wojskowych, stowarzyszenia, miasta, szkoły, instytucji itp. Składa się z płata i drzewca zakończonego głowicą. Płat ma różne wzory na obu stronach, przeważnie obszyty jest frendzlą i przymocowany do drzewca skórzanym rękawem i ozdobnymi gwoździami. Pod głowicą wiązane są wstęgi i szarfy w barwach narodowych lub orderów i odznaczeń, którymi posiadacz sztandaru został odznaczony. Pod wstęgami mogą być mocowane odznaki odznaczeń. Sztandar, podobnie jak chorągiew, występuje w jednym egzemplarzu.
          Sztandary już od dawna otoczone były należnym im szacunkiem i miłością, Dlatego oddawano im cześć i honory, uroczyście je poświęcano, składano na nie przysięgę. Ich znaczenie dobitnie obrazują dawne regulaminy i przepisy wojskowe.

          Regulamin służby obozowej i garnizonowej  dla całego wojska Obojga Narodów z 1786 r. postanawiał:

          Na każdym popasie i noclegu, przy wprowadzeniu i wyprowadzeniu sztandarów, czyli chorągwi, kawaleria dobywała pałasze, piechota broń prezentuje. Przy złożeniu zaś na wyznaczonym miejscu trębacz lub dobosz marsz bije.

          Co więc decyduje o tym, że sztandar jest czymś wyjątkowym i szczególnym? Odpowiedzią niech będą słowa Wacława Tokarza wybitnego historyka wojskowości, który pisał, że:

          Sztandary były w dawnej Polsce dla żołnierza symbolem Ojczyzny i jego względem niej obowiązków.

          Jego słowa potwierdza marszałek Józef Piłsudski:

          Sztandar to rzecz dziwna, zwykła szmata złotem tkana, a jednak w życiu żołnierza przedstawia ona wartość wiadomego symbolu życiowej udręki żołnierskiej, jego dążeń i celów. Przypomina ona dni jego chwały i sławy, jak również jego bólów i niepowodzeń.

          Sztandar szkoły jest dla społeczności szkolnej symbolem Małej Ojczyzny, jaką jest szkoła i jej najbliższe środowisko. Uroczystości z udziałem sztandaru wymagają powagi zachowania, a przechowywanie, transport i przygotowanie sztandaru do prezentacji, właściwych postaw jego poszanowania.Sztandar bierze udział w uroczystościach o charakterze reprezentacyjnym i jest prezentowany przez poczet sztandarowy złożony z uczniów w strojach galowych (chorąży-sztandarowy, asystenci). Sztandar jest przechowywany na terenie szkoły w zamkniętej gablocie.

          Insygnia pocztu sztandarowego:
          biało-czerwone szarfy przewieszone przez prawe ramię, zwrócone kolorem białym w stronę kołnierza, spięte na lewym biodrze,  białe rękawiczki.
          Udział sztandaru w uroczystościach na terenie szkoły:
          a) uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego
          b)  święto szkoły
          c) uroczystości rocznicowe: Konstytucja 3 Maja i Święto Niepodległości
          d) uroczyste zakończenie roku szkolnego

          Chwyty sztandaru:
          -postawa „zasadnicza” -sztandar położony na trzewiku drzewca przy prawej nodze na wysokości czubka buta. Drzewce przytrzymywane prawą ręką na wysokości pasa. Lewa ręka jak w postawie zasadniczej.
          – postawa „spocznij” – sztandar trzymany przy prawej nodze jak w postawie „zasadniczej”. Chorąży i asysta w postawie „spocznij”.
          – postawa „na ramię” -chorąży prawą ręką ( pomagając sobie lewą ) kładzie drzewce na prawe ramię i trzyma je pod kątem 45° w stosunku do ramienia. Prawa ręka wyciągnięta wzdłuż drzewca.
          – postawa „prezentuj” – z postawy „zasadniczej” chorąży podnosi sztandar prawą ręką i pionowo do góry wzdłuż prawego ramienia ( dłoń prawej ręki na wysokości barku ). Następnie lewą ręką chwyta drzewiec sztandaru tuż pod
          prawą i opuszcza prawą rękę na całej jej długości, obejmując dolną część drzewca. Asysta w postawie „zasadniczej”.
          – salutowanie sztandaru w miejscu- wykonuje się z postawy „prezentuj”- Chorąży robi zwrot w prawo skos z równoczesnym wysunięciem lewej nogi w przód na odległość jednej stopy i pochyla sztandar do przodu pod kątem 45°. Po czasie „salutowania” przenosi sztandar do postawy „prezentuj.”
          – salutowanie sztandarem w marszu – z położenia „na ramię” w taki sam sposób jak przy salutowaniu w miejscu.
          Komendy:  „ na prawo patrz ” – pochyla sztandar, „baczność”- bierze sztandar na ramię

           

          Ceremoniał uroczystości szkolnych z udziałem sztandaru:

           
          Komendy       Opis zachowania
          się uczestników po komendzie
          Poczet
          sztandarowy
          Sztandar
          1. proszę o powstanie Uczestnicy powstają przed
          wprowadzeniem sztandaru
          przygotowanie
          – przygotowanie do wyjścia – postawa na ramię
          2. „baczność” sztandar
          wprowadzić
          Uczestnicy w postawie
          „zasadniczej”
          – wprowadzenie
          sztandaru
          – zatrzymanie na
          ustalonym miejscu
          – w postawie „na ramię w marszu”
          – postawa „prezentuj”
          3. „do hymnu”  jak wyżej postawa
          „zasadnicza”
          -postawa „zasadnicza” -„postawa „salutowanie w
          miejscu”
           4. „po hymnie” uczestnicy w postawie
          „spocznij”
          „spocznij” – postawa „prezentuj”
          – postawa „spocznij”
          Komendy Opis zachowania uczestników po komendzie Poczet sztandarowy Sztandar
          1. proszę o powstanie uczestnicy powstają przed
          wprowadzeniem sztandaru
          „spocznij” – postawa „spocznij”
          2. „baczność” sztandar
          wyprowadzić
          uczestnicy w postawie
          „zasadniczej”
          – postawa „zasadnicza”
          – wyprowadzenie
          sztandaru
          – postawa „zasadnicza”
          – postawa „na ramię w marszu”
           3. „spocznij” uczestnicy siadają